الاثنين، 4 يونيو 2001

انا والعذاب وهواك

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
شوف ياابن الناس .. انا نظرتي فيك مش هتخيب ابداً.. انت ياابني هتفضل طول عمرك حمار؟؟ .. خيبة ؟؟ .. لبخة ؟؟ .. إيه اللي خدته بقى لما اتعاملت مع كابتن مديحة باسلوبك الجلف ده؟؟ فريسة ايه يابني آدم وضحية إيه؟؟ 
  
* انا مش فاهم ازاي واحد في مكانتك ومركزك ويكلم واحدة ست بالفجاجة دي؟ حد يتعامل مع الستات كدة يابني آدم؟! طب ده انا لو لاقيت جيبة حريمي متعلقة ورا ضهر مكوجي هضرب لها تعظيم سلام وأدلعها واحترمها لمجرد انها حريمي .. انا مش فاهم هما عايزين يعينوك سفير نوايا حسنة على ايه؟ والمصيبة نوايا حسنة للأمومة والطفولة ! طب هي الامومة دي مش ستات ؟.. الله يخيبك ياشيخ .. انت ماتنفعش تبقى نوايا بلحة حتى .. حد يبقى عدو الستات يامغفل الا اذا كان مغفل.

كنت دائماً مأخرج من حواري مع عاصم السلحدار مهزوم هزيمة منكرة ، إذ لايدعك تتحدث اطلاقاً مادام قد امسك هو بلجام الحديث، فهو يطلق عليك تلميحاته اللاذعة واتهاماته الساخرة كما لو كان يحمل في فمه مدفع سريع الطلقات، السلحدار صديقي الوحيد، اثق به كثيراً واهجره احياناً حينما استشعر انه قد فهم تماما سلبياتي وحاول ان يعريها امامي، كلنا لانطيق ان يعرينا الاخرين امام انفسنا، لذا فنحن نهجرهم كاقصر الطرق للحلول حيث لانقوى على تغيير انفسنا للأصلح والاقوم بل وربما هاجمناهم في بعض الاحايين واتهمناهم بالعمالة والخيانة، انها عادة لايدمنها إلا الجهلاء واعلم اني جاهل لكن انكر ذلك بشدة حيث تأخذني العزة بالاثم فأدمن الجهل والغضب ظناً مني اني حكيم ومسالم.

* انت بقالك ساعة بتبص لي .. إية ؟ .. عمرك ماشفت ستات قبل كدة؟؟ .. دهشتك من كلامي بتلمح اني بتبلا عليك؟ اسمح لي انا اللي مندهشة من مراهقتك وعنيك اللي عمالة تلاحق كل البنات اللي على الترابيزات بشكل غير لايق بالمرة.. تقدر تقوللي فيه ايه بالظبط وبتبص لي كده ليه من ساعة ماقعدت؟ 

كانت جريئة جداً وثقتها في نفسها اكبر بكثير من احساسي بعمرها اذ كانت لاتتعدى الرابعة والعشرين من العمر.. لاانكر بالطبع اني كنت الاحق كل النساء الصغيرات بعيني ويبدو انها كانت ملاحقة ساذجة مني اذ احاول من خلالها ان اتعرف على سامية عبد الرحمن مراسلة التليفزيون العربي والتي لم اقابلها مرة واحدة في حياتي من قبل ولااعرف لها ملامح سوى انها ترتدي ( تي شيرت ) ازرق وتعلق على صدريته كارت صغير يحمل اسمها.. يبدو ان كل النساء هذا اليوم قد رغبن في ارتداء اللون الازرق .. انني لااحب اللون الازرق .. ولا احب هذا المأزق الذي اوقعني فيه مع هذه الفتاة الجريئة والمتحفزة.

* أول مرة أشوف حد مايعرفنيش... حد مايعرفش كابتن مديحة الكاشف اشهر لاعبة كاراتية في النادي... اسمح لي انت مش عايش في الدنيا. 

رغم ان العبارة كانت تحمل كثيراً من معاني الغرور الا ان نبرة صوتها الهادئ لم توحي لي اطلاقاً بأنها مغرورة.. ولكنها اولا واخيرا امرأة وبالطبع لن تختلف عن بقية بنات جنسها في كونها امرأة وعليه لن اكون انا هذا الرجل الذي دائما مايصبح فريسة سهلة لاي انثى .. مااتعس الرجل .. انه تحت حكم امرأة منذ ان يولد وحتى يموت .. فأمة امرأة وحين يتحرر من سيطرتها تحكمة امرأة اخرى تحت مسمى زوجته وحين يتحرر من سيطرتها تحكمة امرأة ثالثة تحت مسمى ابنتة، حقاً مااتعسها من مسميات وماأشقى الرجل الذي يتوهم محبة أي امرأة له وهي في حقيقة الامر تحاول اثبات نظرية انها مرغوبة وجذابة لبنات جنسها ليس إلا، ان الرجل المسكين ليس سوى كوبري تعبر عليه المرأة بقدميها لتبين للعالم من حولها فقط انها انثى ولن اكون انا هذا الكوبري ابداً ماحييت.

* شوف ياابن الناس .. انا نظرتي فيك مش هتخيب ابداً.. انت ياابني هتفضل طول عمرك حمار؟؟ .. خيبة ؟؟ .. لبخة ؟؟ .. إيه اللي خدته بقى لما اتعاملت مع كابتن مديحة باسلوبك الجلف ده؟؟ فريسة ايه يابني آدم وضحية إيه؟؟ واللهي دي كانت المفروض تديك سيف يد تخنفك فيه مدام جاهل بامور الستات كدة؟؟ انا مش عارف ايه اللي مخليك قاعد في الاماكن الذواتي دي؟؟ انت ياصديقي العزيز المغفل .. ماليكش غير حارة قواوير .. سويقة اللا لا .. اسطبل عنتر .. هي دي الاماكن اللي بتلاقي فيها نفسك مش هليوبليس ونادي الشمس.. بقى مديحة الكاشف بونبوناية النادي تقوللها انتي مجنونة ؟؟؟ الله يخيبك يابعيد 

كنت اشعر في قرارة نفسي بالفخر وأنني مازلت رجلاً حرأ لم ولن يقع فريسة امرأة ابداً وعليه لم اعبأ كثيراً بحوارات عاصم السلحدار اللاذعة وتهديدة لي بالمقاطعة بل وتغيير ارقام تليفوناته ايضا حتى لااتمكن من محادثته احتجاجاً على تصرفي العنيف مع مديحة، لم يكن امامي سوى ان اتصرف معها بهذا العنف فأنا لااجيد ان تحكمني امرأة ومن ثم فلتسقط مديحة الكاشف ولتبقى حريتي الى ان اموت.

* فيه ايه يابني آدم؟؟ .. جايبني على ملا وشي ليه ؟؟ .. لعلمك بقى انا ماجيتش ليك الا عشان العشرة اللي بينا والصحوبية القديمة من ايام المنيرة الابتدائية .. لكن غير كدة واللهي العظيم لكنت حالف اقاطعك العمر كله .. هو فيه ايه ؟؟ .. مابتتكلمش ليه؟؟؟ .. حد جراله حاجة يابني آدم ؟؟ .. اتكلم .. انطق .. انا عارف ان ابوك مات من عشر سنين .. ايه؟؟ .. مات تاني ؟؟ ماتتكلم بقى وغوشتني وانت شكلك زي الميتين كدة وماحلقتش بقالك سنة .. فيه ايه يابني ادم احسن واللهي العظيم اسيبك واقوم 

* مديحة الكاشف ياعاصم 

* .. مالها ؟؟ .. جرى لها حاجة؟؟ قول .. انطق .. اتكلم .. مالها مديحة؟ 

*اتجوزتني ..........................................

انا والعذاب وهواك

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
شوف ياابن الناس .. انا نظرتي فيك مش هتخيب ابداً.. انت ياابني هتفضل طول عمرك حمار؟؟ .. خيبة ؟؟ .. لبخة ؟؟ .. إيه اللي خدته بقى لما اتعاملت مع كابتن مديحة باسلوبك الجلف ده؟؟ فريسة ايه يابني آدم وضحية إيه؟؟ 
  
* انا مش فاهم ازاي واحد في مكانتك ومركزك ويكلم واحدة ست بالفجاجة دي؟ حد يتعامل مع الستات كدة يابني آدم؟! طب ده انا لو لاقيت جيبة حريمي متعلقة ورا ضهر مكوجي هضرب لها تعظيم سلام وأدلعها واحترمها لمجرد انها حريمي .. انا مش فاهم هما عايزين يعينوك سفير نوايا حسنة على ايه؟ والمصيبة نوايا حسنة للأمومة والطفولة ! طب هي الامومة دي مش ستات ؟.. الله يخيبك ياشيخ .. انت ماتنفعش تبقى نوايا بلحة حتى .. حد يبقى عدو الستات يامغفل الا اذا كان مغفل.

كنت دائماً مأخرج من حواري مع عاصم السلحدار مهزوم هزيمة منكرة ، إذ لايدعك تتحدث اطلاقاً مادام قد امسك هو بلجام الحديث، فهو يطلق عليك تلميحاته اللاذعة واتهاماته الساخرة كما لو كان يحمل في فمه مدفع سريع الطلقات، السلحدار صديقي الوحيد، اثق به كثيراً واهجره احياناً حينما استشعر انه قد فهم تماما سلبياتي وحاول ان يعريها امامي، كلنا لانطيق ان يعرينا الاخرين امام انفسنا، لذا فنحن نهجرهم كاقصر الطرق للحلول حيث لانقوى على تغيير انفسنا للأصلح والاقوم بل وربما هاجمناهم في بعض الاحايين واتهمناهم بالعمالة والخيانة، انها عادة لايدمنها إلا الجهلاء واعلم اني جاهل لكن انكر ذلك بشدة حيث تأخذني العزة بالاثم فأدمن الجهل والغضب ظناً مني اني حكيم ومسالم.

* انت بقالك ساعة بتبص لي .. إية ؟ .. عمرك ماشفت ستات قبل كدة؟؟ .. دهشتك من كلامي بتلمح اني بتبلا عليك؟ اسمح لي انا اللي مندهشة من مراهقتك وعنيك اللي عمالة تلاحق كل البنات اللي على الترابيزات بشكل غير لايق بالمرة.. تقدر تقوللي فيه ايه بالظبط وبتبص لي كده ليه من ساعة ماقعدت؟ 

كانت جريئة جداً وثقتها في نفسها اكبر بكثير من احساسي بعمرها اذ كانت لاتتعدى الرابعة والعشرين من العمر.. لاانكر بالطبع اني كنت الاحق كل النساء الصغيرات بعيني ويبدو انها كانت ملاحقة ساذجة مني اذ احاول من خلالها ان اتعرف على سامية عبد الرحمن مراسلة التليفزيون العربي والتي لم اقابلها مرة واحدة في حياتي من قبل ولااعرف لها ملامح سوى انها ترتدي ( تي شيرت ) ازرق وتعلق على صدريته كارت صغير يحمل اسمها.. يبدو ان كل النساء هذا اليوم قد رغبن في ارتداء اللون الازرق .. انني لااحب اللون الازرق .. ولا احب هذا المأزق الذي اوقعني فيه مع هذه الفتاة الجريئة والمتحفزة.

* أول مرة أشوف حد مايعرفنيش... حد مايعرفش كابتن مديحة الكاشف اشهر لاعبة كاراتية في النادي... اسمح لي انت مش عايش في الدنيا. 

رغم ان العبارة كانت تحمل كثيراً من معاني الغرور الا ان نبرة صوتها الهادئ لم توحي لي اطلاقاً بأنها مغرورة.. ولكنها اولا واخيرا امرأة وبالطبع لن تختلف عن بقية بنات جنسها في كونها امرأة وعليه لن اكون انا هذا الرجل الذي دائما مايصبح فريسة سهلة لاي انثى .. مااتعس الرجل .. انه تحت حكم امرأة منذ ان يولد وحتى يموت .. فأمة امرأة وحين يتحرر من سيطرتها تحكمة امرأة اخرى تحت مسمى زوجته وحين يتحرر من سيطرتها تحكمة امرأة ثالثة تحت مسمى ابنتة، حقاً مااتعسها من مسميات وماأشقى الرجل الذي يتوهم محبة أي امرأة له وهي في حقيقة الامر تحاول اثبات نظرية انها مرغوبة وجذابة لبنات جنسها ليس إلا، ان الرجل المسكين ليس سوى كوبري تعبر عليه المرأة بقدميها لتبين للعالم من حولها فقط انها انثى ولن اكون انا هذا الكوبري ابداً ماحييت.

* شوف ياابن الناس .. انا نظرتي فيك مش هتخيب ابداً.. انت ياابني هتفضل طول عمرك حمار؟؟ .. خيبة ؟؟ .. لبخة ؟؟ .. إيه اللي خدته بقى لما اتعاملت مع كابتن مديحة باسلوبك الجلف ده؟؟ فريسة ايه يابني آدم وضحية إيه؟؟ واللهي دي كانت المفروض تديك سيف يد تخنفك فيه مدام جاهل بامور الستات كدة؟؟ انا مش عارف ايه اللي مخليك قاعد في الاماكن الذواتي دي؟؟ انت ياصديقي العزيز المغفل .. ماليكش غير حارة قواوير .. سويقة اللا لا .. اسطبل عنتر .. هي دي الاماكن اللي بتلاقي فيها نفسك مش هليوبليس ونادي الشمس.. بقى مديحة الكاشف بونبوناية النادي تقوللها انتي مجنونة ؟؟؟ الله يخيبك يابعيد 

كنت اشعر في قرارة نفسي بالفخر وأنني مازلت رجلاً حرأ لم ولن يقع فريسة امرأة ابداً وعليه لم اعبأ كثيراً بحوارات عاصم السلحدار اللاذعة وتهديدة لي بالمقاطعة بل وتغيير ارقام تليفوناته ايضا حتى لااتمكن من محادثته احتجاجاً على تصرفي العنيف مع مديحة، لم يكن امامي سوى ان اتصرف معها بهذا العنف فأنا لااجيد ان تحكمني امرأة ومن ثم فلتسقط مديحة الكاشف ولتبقى حريتي الى ان اموت.

* فيه ايه يابني آدم؟؟ .. جايبني على ملا وشي ليه ؟؟ .. لعلمك بقى انا ماجيتش ليك الا عشان العشرة اللي بينا والصحوبية القديمة من ايام المنيرة الابتدائية .. لكن غير كدة واللهي العظيم لكنت حالف اقاطعك العمر كله .. هو فيه ايه ؟؟ .. مابتتكلمش ليه؟؟؟ .. حد جراله حاجة يابني آدم ؟؟ .. اتكلم .. انطق .. انا عارف ان ابوك مات من عشر سنين .. ايه؟؟ .. مات تاني ؟؟ ماتتكلم بقى وغوشتني وانت شكلك زي الميتين كدة وماحلقتش بقالك سنة .. فيه ايه يابني ادم احسن واللهي العظيم اسيبك واقوم 

* مديحة الكاشف ياعاصم 

* .. مالها ؟؟ .. جرى لها حاجة؟؟ قول .. انطق .. اتكلم .. مالها مديحة؟ 

*اتجوزتني ..........................................

الأحد، 29 أبريل 2001



الظن به


ليس الوصف كالوعي بالوصف .. وليس الوعي بالوصف كالإدراك به .. فرؤية وجهك في مرآة وجودك .. لا تعني وصف وجودك في وجه رؤيتك .. أنت الظن بك حتى تحسن الظن به !!

ثبوت محبته


القرب والبعد مسافة .. وسرعة .. وزمن .. وقربك أو بعدك ( منه ) لا تحتويه مسافة .. ولا سرعة .. ولا زمن .. فقط ثبوت محبته منك قرباً أو .. عدماً !!

ثبوت محبته


القرب والبعد مسافة .. وسرعة .. وزمن .. وقربك أو بعدك ( منه ) لا تحتويه مسافة .. ولا سرعة .. ولا زمن .. فقط ثبوت محبته منك قرباً أو .. عدماً !!

الظن به


ليس الوصف كالوعي بالوصف .. وليس الوعي بالوصف كالإدراك به .. فرؤية وجهك في مرآة وجودك .. لا تعني وصف وجودك في وجه رؤيتك .. أنت الظن بك حتى تحسن الظن به !!


الأربعاء، 7 مارس 2001

محاولة لإعدام شاعر ( الجزء الاول )

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
( في زمان البمبم والكولا / معقولة بحبك معقولة / دنا لسة في حبك سنة اولي / ولا باخد أجرة ولاعمولة ) ..  شايف الكلام يابني آدم ؟! .. شايف ؟؟ .. الناس عايزة تنسى .. عايزة تنبسط .. الله يرحمك يا نبيل ياكاورك .. كان أشهر كاتب أغنية في الوسط كله .. كسب ألوفات وبسط ناس كتير 
الشيخ بقرييتنا مات...
صعد المنبر ...
ثم أفاض:
إن وافقنا على الالحاد
نصبح شر من الالحاد
جيش الغرب عباد الله
تعبث بالاسلام وتعبث
بالاحكام وبالاعراض
ثم أجاد:
قال رسول الله جهاد
تقوى الله الاستشهاد
كانت تلك الفتوى الاولى
وفي زمن البم بم والكولا
قال الفتوى الشيخ المخلص
ثم مات
لاتسألني كيف مات؟
فرجال السلطة بالقرية 
تتوعد بث اشاعات
وامرأتي قد صارت حبلي
لااعلم اي روايات
لااعلم الا قد مات......
لااعلم الا قد مات....
لااعلم الا قد مات..

انت جايبني ندوة هباب شعر واللا عزا في جامع عمر مكرم .. ياعم قول لنا كلام نفهمه الله يرحم ابوك.. ياخبر اسود .. دنا بقالي ساعة قاعد يابني آدم مش فاهم منك ولا كلمة.. اوعى ايدك كدة ياشاويش الله! .. بقولك انا مش مجرم عشان تمسكني من قفايا كدة .. انا مواطن شريف في مجتمع حر والشرطة في خدمة الشعب وانا الشعب .. حد يمسك الشعب من قفاه كده .. بقولك البني آدم اللي بيقول شعر هناك على المنصة ده يبقى صاحبي .. بقوللك سيب دراعي هتكسره.. انا ليا كرامة وهخرج بكرامتى لوحدي .. بقوللك خارج خارج .. ده حتى القعاد على الرصيف انضف من سماع الكلام التراللي والخلل اللي انا بسمعة جوة ده جتكوا نكد يابعدا .

في زمن البمبم والكولا
تتساوى كل الحكام 
تتلاعب كل الاقلام
والدعرة تمتهن الثورة
ياصاح
اقلام الفجرة ياصاح
تكتب اقنوم الحرية
لايعنيها اي كفاح
ياصاح
خارج نافذتي المقفولة
تتكسر كل الامطار 
فوق تراب الحزن
فتحبل ارضي خونة ... خونة... خونة
وامارس في زمن الخونة
الثورة في غرفة نومي
قبل الموت بدقائق
بعد ان ازين شوارع قريتنا
باغان وطنية
واستدعي بهلوان
واقود غانية
تعتلى منبر الشيخ الميت
تتراقص في خلاعة
والحاكم يتبسم
وخلف الاسوار
يرجم كل الشرفاء
حتى اطفال الشيخ الميت
والتهمة
خيانة الحاكم .... ومحبة الوطن
انتهت اللعبة ياصاح
فقط 
ابحث لي عن سيفاً خشبياً
وحصانا يبدو ازلياً
لامارس بالحلم بطولة
في زمن البمبم والكولا.

انا انطرد بالشكل المهين ده .. انا غندور السلاموني اشهر عازف درابوكا في كباريهات وسط البلد والمدن الجديدة .. اتهان بالشكل المهبب ده.. واللهي لو ماكنتش صاحبي لكنت سيبتك ومشيت.. لكن انا عارف اني لو سيبتك هتاخدها كعابي من مصر الجديدة لإمبابة .. اخص عليك خسيس .. هو ده عشمي فيك تخللي شاويش جاهل امي يمسكنى من قفايا ويطردني برة الندوة .. وعامللي فيها ثورجي يابعيد .. عملت ايه بقى الثورة الشعرية بتاعتك.. منعت الامريكان تدخل العراق.. المصيبة ان امريكا هددت سنتين وانتوا قاعدين تكتبوا شعر ... ولما دخلت بالفعل رحتوا انتوا داخلين الجوامع تدعوا عليها... بذمتك منتش مكسوف من نفسك .. ربنا مابيقبلش غير دعوة المؤمن الجدع .. اللي رمى القلم ومسك سلاح بجد وراح به على الميدان .. ثم تقدر تقوللي لما امريكا استولت على بغداد عملتوا ايه؟ خرجتوا من الجوامع برضه تكتبوا شعر بس المرادي ندب في العيال اللي ماتت تحت القنابل.. انتوا هتفضلوا تشعروا لحد البلاد كلها ماتقع تحت الاحتلال .. ولما تقع هتكتبوا شعر برضه .. ماانتوا صايعيين ... عايزين تبقوا نجوم على دم الغلابة والعيال لما جبتونا ورا وجريتوا بلادنا للهزيمة جتكوا القرف .. ولعلمك بقي انا ماعجبنيش في كل الخيبة اللي كنت عامللي فيها زعيم دي غير الحتة اللي بتقول فيها في زمن البمبم والكولا .. حتة تفتح النفس خصوصا ان الدنيا حر.. اانا ألفت عليها حتة هتعجبك قوي .. بقول فيها:
في زمان البمبم والكولا
معقولة بحبك معقولة
دنا لسة في حبك سنة اولي 
ولاباخد اجرة ولاعمولة
شايف الكلام .. الناس عايزة تنسى ياصاحبي .. عايزة تنبسط .. الله يرحمك يانبيل ياكاورك .. كان اشهر كاتب اغنية في الوسط كله .. كسب الوفات وبسط ناس كتير .. انا ماانسالوش الاغنية اللي بينادي فيها على حبيبته وبيقول لها
بجريلك من طنطا لزفتى
ومعلق اسمك على يافطة
حبيني وخدي فيا ثواب
دنا قلبي في حبك بقى كفته
الله على الكلام .. الله يرحمك ياكاورك .. كان جدع .. جدع بصحيح .. وشاعر درجة اولى مافيش كدة .. مش تقوللي عزا والشيخ مات .. بقولك ايه ؟ .. انا وصلتك للبيت آهو .. اوعي تعزمني على ندواتك المهببة دي تاني .. اللهة يلعن دي سهرة عكننت عليا فيها يابعيد اللهي يعكنن عليك .. بقولك ايه قبل مااسيبك تنام.. يكفنوك في قصيدة

محاولة لإعدام شاعر ( الجزء الاول )

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
( في زمان البمبم والكولا / معقولة بحبك معقولة / دنا لسة في حبك سنة اولي / ولا باخد أجرة ولاعمولة ) ..  شايف الكلام يابني آدم ؟! .. شايف ؟؟ .. الناس عايزة تنسى .. عايزة تنبسط .. الله يرحمك يا نبيل ياكاورك .. كان أشهر كاتب أغنية في الوسط كله .. كسب ألوفات وبسط ناس كتير 
الشيخ بقرييتنا مات...
صعد المنبر ...
ثم أفاض:
إن وافقنا على الالحاد
نصبح شر من الالحاد
جيش الغرب عباد الله
تعبث بالاسلام وتعبث
بالاحكام وبالاعراض
ثم أجاد:
قال رسول الله جهاد
تقوى الله الاستشهاد
كانت تلك الفتوى الاولى
وفي زمن البم بم والكولا
قال الفتوى الشيخ المخلص
ثم مات
لاتسألني كيف مات؟
فرجال السلطة بالقرية 
تتوعد بث اشاعات
وامرأتي قد صارت حبلي
لااعلم اي روايات
لااعلم الا قد مات......
لااعلم الا قد مات....
لااعلم الا قد مات..

انت جايبني ندوة هباب شعر واللا عزا في جامع عمر مكرم .. ياعم قول لنا كلام نفهمه الله يرحم ابوك.. ياخبر اسود .. دنا بقالي ساعة قاعد يابني آدم مش فاهم منك ولا كلمة.. اوعى ايدك كدة ياشاويش الله! .. بقولك انا مش مجرم عشان تمسكني من قفايا كدة .. انا مواطن شريف في مجتمع حر والشرطة في خدمة الشعب وانا الشعب .. حد يمسك الشعب من قفاه كده .. بقولك البني آدم اللي بيقول شعر هناك على المنصة ده يبقى صاحبي .. بقوللك سيب دراعي هتكسره.. انا ليا كرامة وهخرج بكرامتى لوحدي .. بقوللك خارج خارج .. ده حتى القعاد على الرصيف انضف من سماع الكلام التراللي والخلل اللي انا بسمعة جوة ده جتكوا نكد يابعدا .

في زمن البمبم والكولا
تتساوى كل الحكام 
تتلاعب كل الاقلام
والدعرة تمتهن الثورة
ياصاح
اقلام الفجرة ياصاح
تكتب اقنوم الحرية
لايعنيها اي كفاح
ياصاح
خارج نافذتي المقفولة
تتكسر كل الامطار 
فوق تراب الحزن
فتحبل ارضي خونة ... خونة... خونة
وامارس في زمن الخونة
الثورة في غرفة نومي
قبل الموت بدقائق
بعد ان ازين شوارع قريتنا
باغان وطنية
واستدعي بهلوان
واقود غانية
تعتلى منبر الشيخ الميت
تتراقص في خلاعة
والحاكم يتبسم
وخلف الاسوار
يرجم كل الشرفاء
حتى اطفال الشيخ الميت
والتهمة
خيانة الحاكم .... ومحبة الوطن
انتهت اللعبة ياصاح
فقط 
ابحث لي عن سيفاً خشبياً
وحصانا يبدو ازلياً
لامارس بالحلم بطولة
في زمن البمبم والكولا.

انا انطرد بالشكل المهين ده .. انا غندور السلاموني اشهر عازف درابوكا في كباريهات وسط البلد والمدن الجديدة .. اتهان بالشكل المهبب ده.. واللهي لو ماكنتش صاحبي لكنت سيبتك ومشيت.. لكن انا عارف اني لو سيبتك هتاخدها كعابي من مصر الجديدة لإمبابة .. اخص عليك خسيس .. هو ده عشمي فيك تخللي شاويش جاهل امي يمسكنى من قفايا ويطردني برة الندوة .. وعامللي فيها ثورجي يابعيد .. عملت ايه بقى الثورة الشعرية بتاعتك.. منعت الامريكان تدخل العراق.. المصيبة ان امريكا هددت سنتين وانتوا قاعدين تكتبوا شعر ... ولما دخلت بالفعل رحتوا انتوا داخلين الجوامع تدعوا عليها... بذمتك منتش مكسوف من نفسك .. ربنا مابيقبلش غير دعوة المؤمن الجدع .. اللي رمى القلم ومسك سلاح بجد وراح به على الميدان .. ثم تقدر تقوللي لما امريكا استولت على بغداد عملتوا ايه؟ خرجتوا من الجوامع برضه تكتبوا شعر بس المرادي ندب في العيال اللي ماتت تحت القنابل.. انتوا هتفضلوا تشعروا لحد البلاد كلها ماتقع تحت الاحتلال .. ولما تقع هتكتبوا شعر برضه .. ماانتوا صايعيين ... عايزين تبقوا نجوم على دم الغلابة والعيال لما جبتونا ورا وجريتوا بلادنا للهزيمة جتكوا القرف .. ولعلمك بقي انا ماعجبنيش في كل الخيبة اللي كنت عامللي فيها زعيم دي غير الحتة اللي بتقول فيها في زمن البمبم والكولا .. حتة تفتح النفس خصوصا ان الدنيا حر.. اانا ألفت عليها حتة هتعجبك قوي .. بقول فيها:
في زمان البمبم والكولا
معقولة بحبك معقولة
دنا لسة في حبك سنة اولي 
ولاباخد اجرة ولاعمولة
شايف الكلام .. الناس عايزة تنسى ياصاحبي .. عايزة تنبسط .. الله يرحمك يانبيل ياكاورك .. كان اشهر كاتب اغنية في الوسط كله .. كسب الوفات وبسط ناس كتير .. انا ماانسالوش الاغنية اللي بينادي فيها على حبيبته وبيقول لها
بجريلك من طنطا لزفتى
ومعلق اسمك على يافطة
حبيني وخدي فيا ثواب
دنا قلبي في حبك بقى كفته
الله على الكلام .. الله يرحمك ياكاورك .. كان جدع .. جدع بصحيح .. وشاعر درجة اولى مافيش كدة .. مش تقوللي عزا والشيخ مات .. بقولك ايه ؟ .. انا وصلتك للبيت آهو .. اوعي تعزمني على ندواتك المهببة دي تاني .. اللهة يلعن دي سهرة عكننت عليا فيها يابعيد اللهي يعكنن عليك .. بقولك ايه قبل مااسيبك تنام.. يكفنوك في قصيدة

الأحد، 4 مارس 2001

الدعوة الى الله أساسها الحب لا الكراهية والعنصرية

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
المسلم بشكل عام ليس من مهام ايمانه بالله سبحانه فرض الأسلام بأى صورة من صور الفرض والضغط ذلك لأنه ليس من شأنه اطلاقاً بل هو شأن الهى محض، وانما عليه -كفرض عين لازم - أن يدعو إلى الأسلام بالحكمة والموعظة الحسنة لأنه لوكان فظاً غليظ القلب لأنفضوا من حوله.
  
بسم الله الرحمن الرحيم 
يقول سبحانه مخاطباً الرسول علية الصلاة والسلام في عدة مواضع مهمة بالقرآن عن أهمية أدراكه وايمانه بأنه ماجاء إلا شاهداً ومبشراً ونذيرا ويؤكد هذا الأهتمام في موضع آخر حينما يطمئنه بأن التكليف بالإيمان (إيمان الأخرين ) ليس من مهام دعوته اطلاقاً بل هي من صميم الأرادة الألهية ( ولو شاء ربك لجعل الناس امة واحدة ) فيخبره مؤكداً (لست عليهم بمسيطر) وفي موضع آخر بقوله (لاتكلف ألا نفسك)، والمواضع كثيره لا يعلمها علماء الدين المسلمين وحسب بل ويعلمها جهلاء المسلمين ايضاً مما يبرهن على أنها من بديهيات الشرع ومسلّماته التي يعلمها الجميع، وحتي إن أصر مخلص أو أمعن في التركيز حر على رفض هذة الفكرة لمجرد أن الدعوة الى الله لابد لها من قوة وفرض ايمان على الأخر سواء كان هذا الآخر مسلماً أو غير مسلم بحجة نشر الأسلام إنطلاقاً من ( لتنذر ام القرى ومن حولها ) فإننا نجد أن الأنذار هنا هو أنذار لا يخلو من مضامين الإنذار السابق الذي وجهه الله سبحانه وتعالى لرسوله الكريم ً يخلو من أي ضغط أو عنف كما في قوله (لا إكراة في الدين ) ليدلل على التوجه والهرولة طواعية الى الله سبحانه وتعالى لعبادتة دون جبر أو تنطع ذلك لأن الآخر - مسلماً أو غير مسلم - عليه أن يقبل الله رباً ليعبده ويستقم لعبادته - بعد أن نعلمه نحن المسلمين بهذا الرب الواحد القهار إعلام المطمئنين لعبادته والمحبين لذاته العليا سبحانه وتعالى - أو أن ينكره متحملاً بذلك تبعة الإنكار بإرادته - بعد إعلامه- تحت قانون من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر. 
والمسلم بشكل عام ليس من مهام ايمانه بالله سبحانه فرض الأسلام بأى صورة من صور الفرض والضغط ذلك لأنه ليس من شأنه اطلاقاً بل هو شأن الهى محض، وانما عليه -كفرض عين لازم - أن يدعو إلى الأسلام بالحكمة والموعظة الحسنة لأنه لوكان فظاً غليظ القلب لأنفضوا من حوله وحتى إن كان المدعو إلى الأسلام طاغية يتلذذ بالقتل ويستمتع بالكفر فلا بديل إلا القول اللين لعله يتذكر أو يخشى (وقولا له قولاً ليناً لعله يتذكر أو يخشى )، وهي مسألة عجيبة ليس لنا حق النقاش فيها لأنها أمر الهي شديد الخصوصية علينا أن نتبعة بإيمان المطمئنين حتى وان كنا لانقوى على إدراكه. 
وقد ألمح بعض الإخوة في رسالته لي عبر البريد الإلكتروني إلى فظاعة التتار والمغول الذين أمعنوا في قتل المسلمين حتى أن رواة التاريخ رغم اختلاف رواياتهم حول هذه المسألة قد اتفقوا على أن عدد القتلى من النساء والرجال والأطفال كان يزيد عن ألف ألف نفس في بغداد وحدها ولك أن تتخيل مليون مسلم يقتلوا في اقل من ثلاثة أشهر وبدون أدنى عناء ولم يكن هذا بسبب الضعف أو الوهن كما يظن البعض وإلا ماانتصر المسلمون في حربهم بعد ذلك وفي غضون يومان على التتر وانما كان بسبب فتوى القائمين على أمر المسلمين في ذلك الوقت الذين أفتوا بحرمانية قتل المسلم ورفع السلاح في وجهه مهما كان الأمر وقد كان التتار والمغول في هذه الهجمة الثانية مسلمون عن بكرة أبيهم جاءوا - حسب ماقاله جانكيز خان نفسه عن نفسه بأنه غضب الله الذي جاء لينتقم ممن أسلموا ولايقيمون شرع الله في أرضه، وهو سبب لايخلو من نصب واحتيال يحاول جانكيز خان من خلاله الوصول الى حكم العالم، ولكن يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين وهنا أدرك ابن تيمية _ وكان في ذلك الوقت فارساً لايشق له غبار وفقيهاً تشهد بحصافته سائر الأقطار والممالك _ خيانة غالب ولاة امر المسلمين وانحيازهم الكامل للتتر والمغول للإستئسار بأمارة أو التحكم في ولاية فأطلق روايته المشهورة للمسلمين في الشام والتي جعلته من أوائل علماء المسلمين الأفذاذ ( يامعشر الناس واللهي أن رأيتموني أحارب في صفوف التتر وعلى سن رمحي المصحف الشريف فأقتلوني ) وهو بهذه المقولة ولثقة الناس فيه قد أدحض كل الفتاوى والأوامر التى تحرم من قتل المسلم التتري وليس هذا فحسب بل أنه لم يقلها ثم جلس في بيته تحاوطه بطانة الخبثاء والمنافقين بل امتطى صهوة جواده بمن آمنوا معه إلى أن صارت كل بلاد الشام رجالاً ونساء في معيته قبل حلول الليل ولم يأتي ليل اليوم التالي إلا وكان التتر والمغول قد نالوا هزيمة منكرة وتشرذم عظيم. 
والخائف على الأسلام من تقلصه أو عدم انتشاره هو شخص له مشاعر مخلصه لاشك في ذلك ولكنه صاحب عقل متواضع لأن الله سبحانه وتعالى حينما يجد ضعفاً في امة معنية بحمل تبعة المسلمين وليس الأسلام فأنه يبدلها فوراً بل وامعاناً في اعطاءه درساً قاسياً للضعفاء المتنطعين نصباً واحتيالاً والمتلذذين بالتشدق كلاماً عن حماية الأسلام - المحمي أصلاً بقوة مبدعه سبحانه وتعالى- يكون اختياره لأمة كافرة لتحل محل الأمه المسلمة الضعيفة السابقة، بل وتستحوذ عليها وربما تمعن في اذلالها كوسيلة من وسائل العقاب الألهي للنصابين والمنافقين والمتنطعين، وإن كان مثال امة التتر والمغول الذين اسلموا ونشروا اللأسلام في اصقاع جنوب الروسيا وأحزاء من صحراوات الجليد في اعالى التبت وسيبيريا وسكينج يانج هو مثالاً يفيض ألماً ومرارةلما لهم من ذكريات مؤلمة مع المسلمين نذكر الأمة الثانية التي أبدل الله بها امة المسلمين التي تسبقهم ليحلوا محلها حتى وقت قريب وهي قبيلة (الغز )احدى قبائل الترك الكثيرة والممتدة من حوض نهر سيحون بالصين وحتى شمال البحر الأسود مروراً ببعض قبائل متناثرة اخرى في أفغن وايران وقد كانت شديدة الكفر وعباداً للنار ولايقيمون للشرف أو الأخلاق وزناً، ولما كان الأيمان يأتى بمنحة من الله سبحانه وبإرادته ولما كان لابد من ابدال القوم الأفاقين عبدة حكامهم ونسائهم الى قوم آخرين (ونبدل قوماً غيرهم ) فقد وقع الأختيار الألهي على هذه الأمة الكافرة - كما وقع من قبل على المغول والتتر - ليقوموا بتبليغ دعوته التي عبث فيها وبها من أمنوا بالله ولكن اشتروا بآياته ثمناً قليلا، ولما تم اختيار الترك اختياراً الهياً في أمر كن فيكون أسلموا عن بكرة أبيهم حتى أن (بايزيد) وهو الأبن الأكبر لعثمان وبعد أن اسلم بعدة اسابيع امر جيشه بأن يحاربوا الرومان وهم يرتدون الأكفان كحادثة لم يسبق لها مثيل في التاريخ من شدة الأيمان والورع وحباً وكرامة في الله سبحانه وتعالى. 
الموضوع كبير والكرب عظيم والمناخ فاسد ولنعلم جميعاً أننا الأن في حالة ابدال الهي وفي مرحلة اختيار امة كافرة لتعلن اسلامها وتدعوا الى الله بقوة المطمئن اليه والمحب لذاته دون خوف من حاكم أو سلطان ودون العمل بجزء من نص شرعي والقاء غالب الباقي وراء الظهور والله أعلم. 
اننا نستبدل الأن وعلينا أن نقبل هذا وأن نستعد للقصاص الألهي من المسلمين الجدد فنحن الذين طبقنا النظم الشيوعية في عالمنا الأسلامي لأكثر من ثلاثين عاما عوضاً عن شرع الله ونصوصه لن نشتم رائحة القدس إلا أن يرحم ربك - إن شاء - سبحانه وتعالى والذي نساله العفو وأن لايأخذنا بما فعل السفهاء منا وأن يكن قصاصه وابداله للقوم رؤوفاً ورحيماً انه هو الغفور الرحيم وهو من وراء القصد سبحانه وتعالى عما يصفون. 

الدعوة الى الله أساسها الحب لا الكراهية والعنصرية

mohi_ibraheem
بقلم: محيي الدين إبراهيم
المسلم بشكل عام ليس من مهام ايمانه بالله سبحانه فرض الأسلام بأى صورة من صور الفرض والضغط ذلك لأنه ليس من شأنه اطلاقاً بل هو شأن الهى محض، وانما عليه -كفرض عين لازم - أن يدعو إلى الأسلام بالحكمة والموعظة الحسنة لأنه لوكان فظاً غليظ القلب لأنفضوا من حوله.
  
بسم الله الرحمن الرحيم 
يقول سبحانه مخاطباً الرسول علية الصلاة والسلام في عدة مواضع مهمة بالقرآن عن أهمية أدراكه وايمانه بأنه ماجاء إلا شاهداً ومبشراً ونذيرا ويؤكد هذا الأهتمام في موضع آخر حينما يطمئنه بأن التكليف بالإيمان (إيمان الأخرين ) ليس من مهام دعوته اطلاقاً بل هي من صميم الأرادة الألهية ( ولو شاء ربك لجعل الناس امة واحدة ) فيخبره مؤكداً (لست عليهم بمسيطر) وفي موضع آخر بقوله (لاتكلف ألا نفسك)، والمواضع كثيره لا يعلمها علماء الدين المسلمين وحسب بل ويعلمها جهلاء المسلمين ايضاً مما يبرهن على أنها من بديهيات الشرع ومسلّماته التي يعلمها الجميع، وحتي إن أصر مخلص أو أمعن في التركيز حر على رفض هذة الفكرة لمجرد أن الدعوة الى الله لابد لها من قوة وفرض ايمان على الأخر سواء كان هذا الآخر مسلماً أو غير مسلم بحجة نشر الأسلام إنطلاقاً من ( لتنذر ام القرى ومن حولها ) فإننا نجد أن الأنذار هنا هو أنذار لا يخلو من مضامين الإنذار السابق الذي وجهه الله سبحانه وتعالى لرسوله الكريم ً يخلو من أي ضغط أو عنف كما في قوله (لا إكراة في الدين ) ليدلل على التوجه والهرولة طواعية الى الله سبحانه وتعالى لعبادتة دون جبر أو تنطع ذلك لأن الآخر - مسلماً أو غير مسلم - عليه أن يقبل الله رباً ليعبده ويستقم لعبادته - بعد أن نعلمه نحن المسلمين بهذا الرب الواحد القهار إعلام المطمئنين لعبادته والمحبين لذاته العليا سبحانه وتعالى - أو أن ينكره متحملاً بذلك تبعة الإنكار بإرادته - بعد إعلامه- تحت قانون من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر. 
والمسلم بشكل عام ليس من مهام ايمانه بالله سبحانه فرض الأسلام بأى صورة من صور الفرض والضغط ذلك لأنه ليس من شأنه اطلاقاً بل هو شأن الهى محض، وانما عليه -كفرض عين لازم - أن يدعو إلى الأسلام بالحكمة والموعظة الحسنة لأنه لوكان فظاً غليظ القلب لأنفضوا من حوله وحتى إن كان المدعو إلى الأسلام طاغية يتلذذ بالقتل ويستمتع بالكفر فلا بديل إلا القول اللين لعله يتذكر أو يخشى (وقولا له قولاً ليناً لعله يتذكر أو يخشى )، وهي مسألة عجيبة ليس لنا حق النقاش فيها لأنها أمر الهي شديد الخصوصية علينا أن نتبعة بإيمان المطمئنين حتى وان كنا لانقوى على إدراكه. 
وقد ألمح بعض الإخوة في رسالته لي عبر البريد الإلكتروني إلى فظاعة التتار والمغول الذين أمعنوا في قتل المسلمين حتى أن رواة التاريخ رغم اختلاف رواياتهم حول هذه المسألة قد اتفقوا على أن عدد القتلى من النساء والرجال والأطفال كان يزيد عن ألف ألف نفس في بغداد وحدها ولك أن تتخيل مليون مسلم يقتلوا في اقل من ثلاثة أشهر وبدون أدنى عناء ولم يكن هذا بسبب الضعف أو الوهن كما يظن البعض وإلا ماانتصر المسلمون في حربهم بعد ذلك وفي غضون يومان على التتر وانما كان بسبب فتوى القائمين على أمر المسلمين في ذلك الوقت الذين أفتوا بحرمانية قتل المسلم ورفع السلاح في وجهه مهما كان الأمر وقد كان التتار والمغول في هذه الهجمة الثانية مسلمون عن بكرة أبيهم جاءوا - حسب ماقاله جانكيز خان نفسه عن نفسه بأنه غضب الله الذي جاء لينتقم ممن أسلموا ولايقيمون شرع الله في أرضه، وهو سبب لايخلو من نصب واحتيال يحاول جانكيز خان من خلاله الوصول الى حكم العالم، ولكن يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين وهنا أدرك ابن تيمية _ وكان في ذلك الوقت فارساً لايشق له غبار وفقيهاً تشهد بحصافته سائر الأقطار والممالك _ خيانة غالب ولاة امر المسلمين وانحيازهم الكامل للتتر والمغول للإستئسار بأمارة أو التحكم في ولاية فأطلق روايته المشهورة للمسلمين في الشام والتي جعلته من أوائل علماء المسلمين الأفذاذ ( يامعشر الناس واللهي أن رأيتموني أحارب في صفوف التتر وعلى سن رمحي المصحف الشريف فأقتلوني ) وهو بهذه المقولة ولثقة الناس فيه قد أدحض كل الفتاوى والأوامر التى تحرم من قتل المسلم التتري وليس هذا فحسب بل أنه لم يقلها ثم جلس في بيته تحاوطه بطانة الخبثاء والمنافقين بل امتطى صهوة جواده بمن آمنوا معه إلى أن صارت كل بلاد الشام رجالاً ونساء في معيته قبل حلول الليل ولم يأتي ليل اليوم التالي إلا وكان التتر والمغول قد نالوا هزيمة منكرة وتشرذم عظيم. 
والخائف على الأسلام من تقلصه أو عدم انتشاره هو شخص له مشاعر مخلصه لاشك في ذلك ولكنه صاحب عقل متواضع لأن الله سبحانه وتعالى حينما يجد ضعفاً في امة معنية بحمل تبعة المسلمين وليس الأسلام فأنه يبدلها فوراً بل وامعاناً في اعطاءه درساً قاسياً للضعفاء المتنطعين نصباً واحتيالاً والمتلذذين بالتشدق كلاماً عن حماية الأسلام - المحمي أصلاً بقوة مبدعه سبحانه وتعالى- يكون اختياره لأمة كافرة لتحل محل الأمه المسلمة الضعيفة السابقة، بل وتستحوذ عليها وربما تمعن في اذلالها كوسيلة من وسائل العقاب الألهي للنصابين والمنافقين والمتنطعين، وإن كان مثال امة التتر والمغول الذين اسلموا ونشروا اللأسلام في اصقاع جنوب الروسيا وأحزاء من صحراوات الجليد في اعالى التبت وسيبيريا وسكينج يانج هو مثالاً يفيض ألماً ومرارةلما لهم من ذكريات مؤلمة مع المسلمين نذكر الأمة الثانية التي أبدل الله بها امة المسلمين التي تسبقهم ليحلوا محلها حتى وقت قريب وهي قبيلة (الغز )احدى قبائل الترك الكثيرة والممتدة من حوض نهر سيحون بالصين وحتى شمال البحر الأسود مروراً ببعض قبائل متناثرة اخرى في أفغن وايران وقد كانت شديدة الكفر وعباداً للنار ولايقيمون للشرف أو الأخلاق وزناً، ولما كان الأيمان يأتى بمنحة من الله سبحانه وبإرادته ولما كان لابد من ابدال القوم الأفاقين عبدة حكامهم ونسائهم الى قوم آخرين (ونبدل قوماً غيرهم ) فقد وقع الأختيار الألهي على هذه الأمة الكافرة - كما وقع من قبل على المغول والتتر - ليقوموا بتبليغ دعوته التي عبث فيها وبها من أمنوا بالله ولكن اشتروا بآياته ثمناً قليلا، ولما تم اختيار الترك اختياراً الهياً في أمر كن فيكون أسلموا عن بكرة أبيهم حتى أن (بايزيد) وهو الأبن الأكبر لعثمان وبعد أن اسلم بعدة اسابيع امر جيشه بأن يحاربوا الرومان وهم يرتدون الأكفان كحادثة لم يسبق لها مثيل في التاريخ من شدة الأيمان والورع وحباً وكرامة في الله سبحانه وتعالى. 
الموضوع كبير والكرب عظيم والمناخ فاسد ولنعلم جميعاً أننا الأن في حالة ابدال الهي وفي مرحلة اختيار امة كافرة لتعلن اسلامها وتدعوا الى الله بقوة المطمئن اليه والمحب لذاته دون خوف من حاكم أو سلطان ودون العمل بجزء من نص شرعي والقاء غالب الباقي وراء الظهور والله أعلم. 
اننا نستبدل الأن وعلينا أن نقبل هذا وأن نستعد للقصاص الألهي من المسلمين الجدد فنحن الذين طبقنا النظم الشيوعية في عالمنا الأسلامي لأكثر من ثلاثين عاما عوضاً عن شرع الله ونصوصه لن نشتم رائحة القدس إلا أن يرحم ربك - إن شاء - سبحانه وتعالى والذي نساله العفو وأن لايأخذنا بما فعل السفهاء منا وأن يكن قصاصه وابداله للقوم رؤوفاً ورحيماً انه هو الغفور الرحيم وهو من وراء القصد سبحانه وتعالى عما يصفون.